poniedziałek, 16 grudnia 2013

Chleb pszenno - żytni na zakwasie


Obliczyliśmy ostatnio, że ten chleb pieczemy regularnie od czterech lat. Jest naprawdę pyszny, z dużą ilością pestek, bez tłuszczu, a zawinięty w lnianą ściereczkę długo utrzymuje świeżość. Dla mnie - must have w kuchni ;)

Składniki na dwa bochenki:
1 kg mąki pszennej chlebowej
pół kg mąki żytniej
4 łyżeczki soli
szklanka otrębów żytnich
pół szklanki słonecznika
pół szklanki pestek dyni
szklanka siemienia lnianego
1,5l ciepłej wody
5 łyżek zakwasu żytniego*

Przygotowanie tego chleba wymaga wyłącznie trochę siły i cierpliwości. Wszystkie składniki wystarczy ze sobą wymieszać i wyrabiać tak długo, aż ciasto zacznie odchodzić od ręki. 4 łyżki wyrobionego ciasta odłóż do pojemnika i schowaj do lodówki - będzie to zakwas na kolejny raz (może tak stać do 7 dni). Przełóż ciasto do dwóch sporych keksówek wysmarowanych masłem, włóż do piekarnika na wyrastanie na 8 godzin (tak, tak długo ). Po tym czasie włącz piekarnik, nastaw na 160stopni i piecz ok. 1 godzinę 50 minut. Chleb uderzony od spodu winien wydawać głuchy odgłos.
Smacznego!
* mimo najszczerszych chęci jeszcze nie udało mi się zrobić zakwasu samodzielnie, dostałam go od babci, a potem odkładam sobie ciasto, stąd mam na kolejny raz. Jeśli ktoś nie posiada takiej babci polecam przepis na zakwas z mojewypieki.com




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz