wtorek, 8 kwietnia 2014

Torcik czekoladowy z cytrynowym musem



Przyznaję, do tego ciasta podchodziłam dość niepewnie. Wydawało mi się, że połączenie mocno cytrynowego musu z baaardzo czekoladowym spodem to nie moja bajka. Jakże się myliłam! To jedno z lepszych ciast jakie jadłam, eleganckie, można by rzec, że wykwintne, a przy tym proste w przygotowaniu. Mus cytrynowy jest lekki, aksamitny, smakował mi tak, że już zastanawiam się co więcej można by z niego stworzyć ;). Bardzo polecam, zwłaszcza na zbliżające się Święta jako alternatywę dla bab i serników :).


Składniki na spód *:
4 jajka, osobno białka i żółtka
150g cukru pudru
45g przesianego kakao

Żółtka utrzyj z cukrem pudrem na kogel mogel (jasną, prawie białą masę). Dodaj kakao i zmiksuj. W osobnej misce ubij na sztywno białka. Dodawaj je powoli, łyżka po łyżce do czekoladowej masy, mieszając szpatułką. Trzeba robić to bardzo ostrożnie, ponieważ masa jest gęsta, a nie chcemy by białka opadły. Masę przełóż do tortownicy o średnicy 21 cm, jej dno powinno być wyłożone papierem do pieczenia.
Piecz ok. 30 minut w 180 stopniach. Po upieczeniu ciasto od razu wyjmij z piekarnika i pozwól mu ostygnąć.

Składniki na mus cytrynowy:
niecałe pół szklanki soku wyciśniętego z cytryny (u mnie był to sok z 2 cytryn)
niecała szklanka cukru
4 żółtka
115g masła, bardzo miękkiego
łyżka skórki startej z cytryny
1 szklanka śmietany 30%

Sok z cytryny zagotuj z połową cukru, do jego rozpuszczenia.Żółtka utrzyj z resztą cukru na kogel mogel. Do masy stopniowo dodawaj gorącą cytrynową miksturę, ciągle miksując. Całość ponownie przelej do garnka i ugotuj gęsty budyń. Tu uwaga! Jak ostrzega autorka przepisu budyń baaardzo szybko przypala się i doświadczyłam tego na własnej skórze :). Trzeba być więc bardzo uważnym, najlepiej ciągle mieszać cytrynową mieszankę, by kontrolować sytuację. Gdy na powierzchni budyniu pojawią się bąbelki powietrza zdejmij garnuszek z ognia, przelej masę do misy i ubijaj tak długo aż ostygnie, zgęstnieje i podwoi objętość.
Po tym czasie do kremu zacznij dodawać masło, kawałek po kawałku, ciągle miksując. Dołóż skórkę cytrynową.
W osobnym naczyniu ubij śmietanę. Dodaj ją do masy, delikatnie mieszając łyżką.
Tak przygotowany mus wyłóż na wystudzone czekoladowe ciasto. Schłodź w lodówce, najlepiej przez całą noc.
Smacznego!

* Przepis pochodzi ze strony mojewypieki.com, dokonałam małych modyfikacji co do "kwasowości" musu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz