niedziela, 6 kwietnia 2014

Chałka z migdałową kruszonką



Zastanawiam się czy istnieje ktoś, kto nie lubi chałki. Nie potrafię sobie tego wyobrazić! Wiedziałam, że ta upieczona przeze mnie będzie miała na wierzchu cudowną, migdałową kruszonkę, migdały to moja kolejna słabość. Chałka udała się wspaniale! Puszyste, drożdżowe ciasto ze słodką, lekko chrupiącą skorupką. Koniecznie spróbuj!

Składniki na 1 duuużą chałkę:
3,5 szklanki mąki tortowej
1 jajko
70g cukru
40g roztopionego masła
250ml ciepłego mleka
10g suchych drożdży
1 cukier wanilinowy
szczypta soli

Do posmarowania: 1 żółtko roztrzepane z 2 łyżkami mleka.

Na kruszonkę:
 1/3 szklanki mąki tortowej
3 łyżki posiekanych migdałów
3 łyżki brązowego cukru
30g roztopionego masła
Składniki na kruszonkę wymieszaj, powinien powstać gruby, mokry "piasek".

Mąkę przesiej do dużej miski, wymieszaj z drożdżami. Jajko roztrzep z mlekiem, dodaj masło. Tak przygotowaną miksturę wlej do mąki. Dodaj sól, cukier, cukier wanilinowy. Wyrabiaj tak długo, aż ciasto przestanie się kleić i zacznie odchodzić od ręki. Odstaw w ciepłe miejsce do podwojenia objętości, u mnie trwało to ok. 50 minut. Po tym czasie ciasto ponownie wyrób, tym razem krótko. Zapleć chałkę*. Przełóż ja na blachę i odstaw do ponownego wyrośnięcia. Wierzch posmaruj mlekiem wymieszanym z 1 żółtkiem. Posyp kruszonką. Piecz ok. 35 minut, w 180 stopniach.

*pomocny przy formowaniu chałki był dla mnie ten filmik
 
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz